czwartek, 16 lutego 2017

Moi przyjaciele kiszą #2

Kiszone cytryny u Moniki. W słoiku, między trzema cytrynami, kryje się kawał papryki chilli. Jestem bardzo ciekawa, jak sprawdzi się ten rodzaj słoika, gdy cytryna zacznie fermentować i wzrośnie ciśnienie.
Piotrek robi kimchi z dodatkiem glonów: kombu (jaśniejsze, grubsze po lewej) i wakame (po prawej). Wychodzi dość ostre, ale bardzo dobre. Niedługo reportaż z kuchni Piotrka i przygotowanie kimchi krok po kroku.

Marcin S., oprócz eksperymentów z kiszeniem warzyw, piecze też domowe chleby...
... które po przekrojeniu wyglądają bardzo profesjonalnie. Piekłam kiedyś chleby i nie zawsze wychodziły mi tak dobrze.

Kwasy z selera i z buraków - pierwsze kiszonki kolegi Maćka z Krakowa. Miałam udział w ich powstaniu. Maciek przekonał się, że nastawienie kwasu to prosta i szybka robota i od tej pory robi to już samodzielnie.


Na koniec coś bardziej egzotycznego - warzywa z koji zrobione przez Piotrka. Słonawa, miękka włoszczyzna, smakuje trochę jakby dodano do niej płatki drożdżowe. Koji, inaczej Aspergillus oryzae, to ten sam grzyb, którego używa się do fermentacji miso, sake i octu ryżowego. Dalekie pokrewieństwo z drożdżami może być odpowiedzialne za podobny smak.

4 komentarze:

  1. Jakies przepisy na kapuste kiszona z winem? Dostalem butelke Moet Et Chandon w pracy, jako, ze nie jestem fanem szampana pewnie po spozyciu 2 kieliszkow bedzie sie marnowal... ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam tylko takie przepis, w którym dodaje się wino lub szampana do już ukiszonej kapusty. Przepisy te pochodzą z książki Susanne Martin "Przysmaki z kapusty kiszonej". W obu jednak kapustę się gotuje - z rieslingiem godzinę, z szampanem pół godziny. Składniki do wersji z szampanem to: 2 cebule, 2 łyżki masła, 1 duże, słodkie jabłko, 500 g kapusty kiszonej, 4 owoce jałowca, 6 ziaren białego pieprzu, 1 liść laurowy, 500 ml wytrawnego szampana, 100 g białych winogron bezpestkowych.
      Wykonanie: Cebule obrać, pokroić w kostkę, poddusić na gorącym maśle. Jabłko zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Dodać kapustę, przyprawy, szampan i dusić30 min. pod przykryciem. Usunąć przyprawy, winogrona sparzyć, zdjąć skórkę, udekorować nimi kapustę.
      Przepisu nie próbowałam, podaję za książką.
      Ja bym zrobiła wersję taką: zalałabym kapustę winem na noc, powinno się fajnie przegryźć - spożyłabym na surowo.

      Usuń
    2. Ja wlasnie czytalem o wlaniu wina juz po ukiszeniu. Czy w tej ksiazce jest przepis na Choucrute Garni?

      Usuń
    3. Jest przepis na kapustę po alzacku. Na pierwszy rzut oka to chyba to samo.

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz!