niedziela, 25 września 2016

Kiszony (fermentowany) twarożek z nerkowców

Nerkowce to niesamowicie pożywne orzechy. Pamiętam, że kiedyś zamówiłam w indyjskiej restauracji warzywa duszone w sosie z nerkowców - danie było tak sycące, że nawet przy udziale Sahiba ledwo sobie z nim poradziliśmy!

Nerkowce mają specyficzny słodkawy posmak. Nie znika on także podczas kiszenia. Twarożek przygotowałam podobnie jak inne smarowidła z tej serii - dyniowy, słonecznikowy.


Namoczyłam orzechy na kilka godzin. Odlałam nadmiar wody, dodałam zalewę z kiszonych pomidorów (kilka łyżek). Zmiksowałam blenderem i odstawiłam na kolejne kilka godzin do fermentacji. Nie dodałam żadnego tłuszczu ani dodatków smakowych. Ponieważ zalewa była bardzo łagodna, bez czosnku, tylko z liśćmi laurowymi i zielem angielskim, twarożek wyszedł neutralny. Jedliśmy go zarówno na ostro, z piekącymi kiełkami rokietty i suszonymi pomidorami, jak również na słodko z powidłami. Podobnie jak twarożek z migdałów nadaje się on do wszechstronnych zastosowań.

Gdybym miała uszeregować twarożki z ziaren od najostrzejszego do najłagodniejszego, kolejność byłaby następująca:

dynia >>> słonecznik >>> migdały >>> nerkowce.

Wiele zależy też od smaku zalewy z kiszonki, którą dodaje się do fermentowania ziaren. Zalewy bez czosnku, chrzanu i chili pozwalają uzyskać bardzo łagodne twarożki.

2 komentarze:

  1. Nerkowce to moje ulubione orzechy.Nareszcie mogę jeść naleśniki z serkiem z nerkowców na słodko z ziarnami wanilii -pychotka.Mam pytanie- czy można ukisić na twarożek orzechy włoskie- może próbowałaś?
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbowałam z pekanami, wychodziły przepysznie i przepis czeka w kolejce. Robi się dokładnie tak samo. Myślę, że skoro pekany są w smaku łudząco podobne do włoskich, to i z włoskich wyjdzie pysznie. Do pekanów dodawałam dla aromatu kiszoną paprykę (dzięki miksowaniu skórka przestała być problemem!). Smak był niesamowity.

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz!